Gå til hovedindhold

Sprog

Hvordan griber vi sprogarbejdet an i Vestbyens Børnehus

10. okt. 2024
Voksen og børn leger med bogstavklodser

Sprogarbejdet i Vestbyens Børnehus

Et komplekst og nuanceret sprog er afgørende for børns udvikling og dannelse, idet sprog giver børn mulighed for at ytre sig om tanker, følelser, behov og viden om verdenen. Af samme grund har vi stort fokus på, at vi som voksne er nærværende og er sproglige rollemodeller for børnene.

Vi mener at børns kommunikation og sprog udvikles i hjernen, men tilegnes og skabes i nære relationer med barnets forældre, det pædagogiske personale samt nære relationer til andre børn. Det vil sige at vi er meget opmærksomme på at sprog skabes i samspillet og relationerne. Derfor er vi meget optaget af at koble leg med børnenes sprog, fordi sprogarbejdet her sker med en indre motivation fra børnene og igennem trygge relationer.  

En vigtig forudsætning for at børn kan udvikle deres sprog, er udover gode rollemodeller også at der er ro omkring barnet. Baggrundsstøj gør det svært at skelne og sanse de forskellige sproglyde. Derudover er gentagelser vigtige, således at ord lagre sig i systemet. Den bedste form for sprogstimulering er, at bruge sproget overfor barnet og sammen med barnet, og det skal allerhelst være i en tæt barn-voksen relation, dette gælder især for de mindre børn i vuggestuen. Langt ofte har børnene en bedre ordforståelse end aktivt ordforråd – børn forstår altså mere end de siger. 

Vi sprogtester kun børn hvor vi har en formodning om at barnet kan have behov for en yderligere sprogindsats end det generelle sprogarbejde vi laver.

Det vil i praksis sige, at børn der går i vores vuggestue, og forsætter videre i børnehaven kun testes hvis vi har en bekymring i forhold til barnets sprog, da vi gennem vores kendskab til barnet godt kan identificerer eventuelle udfordringer både indenfor det funktionelle og strukturalistiske sprogsyn.

Børn der starter direkte i vores børnehave som 3,1 årige, kan vi ikke med sikkerhed vurderer deres sproglige færdigheder, indenfor den korte periode sprogtesten skal laves i, og derfor vælger vi at teste alle børn, der ikke har gået i vores vuggestue, for at vide med sikkerhed om der er behov for yderligere sprogarbejde.

I Vestbyens Børnehus bruger vi som udgangspunkt ikke Ipads. I særtilfælde kan det dog ske vi benytter Ipad i forhold til et barn eller en børnegruppe. 

Vi vil som institution gerne tilbyde børn en analog dag, hvor vi arbejder med sproget gennem leg og relationer og ikke igennem digitale medier.